یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
سیدالشهدا

حوزه/ با توجه به قیام‌پرور بودن نهضت امام حسین علیه السلام، دشمن در طول تاریخ در صدد کاهش تاثیرات این قیام بوده است؛ از جمله عوامل کاهش تاثیرات قیام امام حسین علیه السلام در پرورش شخصیت‌های حسینی، ایجاد شبهات مختلف مذهبی است‌.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پرونده شبهات کربلا، برنامه ویژه رسانه رسمی حوزه برای دهه اول ماه محرم الحرام می باشد که دو تن از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با حضور در حوزه‌نیوز به برخی شبهات عاشورا پاسخ گفتند که در این شماره به انتشار پاسخ شبهه‌ای با موضوع «تأثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدت قیام امام حسین (علیه‌السلام)» از سوی حجت الاسلام مصطفی محسنی خواهیم پرداخت.

هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم، انبوه شبهات از سوی اسلام ‌ستیزها در فضای مجازی جولان داده می‌شود و علت این امر به تأثیر قیام امام حسین علیه‌السلام برمی‌گردد.

قیام امام حسین علیه‌السلام دارای تاثیرات بلند مدت و کوتاه مدت است.

تاثیرات کوتاه مدت قیام امام حسین علیه‌السلام عبارت است از عقب نشینی یزید از جنایات تاریخی.

یزید بعد از آن همه افتخار به جنایات و انتقام از بنی‌هاشم با افشاگری های امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب سلام الله علیها، کاملا مجبور به عقب نشینی شد.

قیام امام حسین علیه‌السلام تاثیرات دراز مدتی هم داشت که از جمله این تاثیرات عبارت است از اینکه نه تنها یزید زمان خود، بلکه تمامی یزیدیان تاریخ را در تنگنا قرار داده است؛ دلیل این امر، قیام پرور بودن نهضت امام حسین علیه‌السلام است.

ما در تاریخ بعد از این قیام به صورت مکرر قیام‌های متعددی را پشت سر گذاشته‌ایم که از جمله این قیام‌ها که در همان سال ۶۱ هجری اتفاق افتاده است، می‌توان به قیام مردم سیستان، قیام مردم مدینه، قیام توابین، قیام مختار و قیام های مختلف علویان اشاره کرد.

ما در طول تاریخ می‌بینیم که در قیام‌های مهمی مثل قیام مختار و قیام ابومسلم با یک شعار «یا لثارت الحسین» توانستند مردم را دور خود جمع کرده و خلافت بنی امیه را سرنگون کنند؛ این همان تاثیرات بلندمدت قیام امام حسین علیه‌السلام است.

در تاریخ مسائل بسیار مهمی وجود دارد که از جمله این مسائل مهم، اصرار متوکل عباسی بر تخریب قبر امام حسین علیه السلام است، در حالی که این خلیفه عباسی لعین با حرم بقیه ائمه علیهم السلام کاری نداشت و علت این امر، قیام‌ساز بودن حرم امام حسن علیه‌السلام بود و مردم، قیام علیه حکومت طاغوت را از این حرم شروع می‌کردند.

در همین تاریخ معاصر گاندی گفت که من با الگو گرفتن از امام حسین علیه‌السلام بریتانیا را از هند بیرون کردم.

وجود نهضت‌های عظیم همانند انقلاب اسلامی ایران، حزب الله لبنان و دیگر مقاومت‌ها و پرورش شخصیت هایی از قبیل امام، رهبری و حاج قاسم‌ها همگی به قیام پرور بودن حرکت امام حسین علیه‌السلام برمی‌گردد.

با توجه به قیام‌پرور بودن نهضت امام حسین علیه‌السلام، دشمن در طول تاریخ در صدد کاهش تاثیرات این قیام بوده است؛ از جمله عوامل کاهش تاثیرات قیام امام حسین علیه‌السلام در پرورش شخصیت‌های حسینی، ایجاد شبهات مختلف مذهبی است‌.

هدف از مواجهه جامعه اسلامی با شبهات مذهبی و عاشورایی، حفظ منصب و قدرت طاغوتی از طرف یزیدیان تاریخ بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha